100 Moto SYM Konvoi ke Cameron Highland


"MEMBANTU MASYARAKAT YANG MEMERLUKAN BANTUAN"

Juru, Pulau Pinang-

Setelah tiga tahun penubuhan Sanyang Motor Malaysia Bikers Club (SMBC) di Malaysia, seramai 128 peserta serta 100 buah motorsikal sekuter berkuasa tinggi VTS 200 dan Evo 250 telah menyertai rombongan sambil beramal ke Cameron Highland.

Aktiviti yang mengambil masa dua hari ini telah memulakan perjalanan dari perkarangan stesen minyak Petronas Autocity, dekat Juru.

Ahli jawatankuasa, Afzainizam Wahab ketika ditemui berkata objektif umum aktiviti ini adalah untuk menumpukan perhatian kepada idea dan pandangan rakan-rakan untuk masa depan kelab serta membantu masyarakat yang memerlukan bantuan.

“Sebagai satu kelab motorsikal sekuter berkuasa tinggi pertama di Malaysia, kita akan beri penekanan kepada faktor gembira dan riadah dalam semua aktiviti untuk mengukuhkan hubungan silaturrahim diantara rakan-rakan dan masyarakat disamping meningkatkan keharmonian sesama ahli.

“Walaupun baru mencecah tiga tahun penubuhan syarikat Sanyang Motor (SYM) di Malaysia, ia tidak menjadi halangan kepada kami untuk membeli motor SYM kerana produk import dari Taiwan ini amat berkualiti dan harganya berpatutan.

“Tujuan aktiviti konvoi pada kali ini adalah untuk mendengar taklimat memadam kebakaran dari Jabatan Bomba dan Penyelamat dekat Simpang Pulai, Perak, sebelum meneruskan perjalanan ke Cameron Highland untuk melawat ladang strawberi.

“Disamping itu juga, aktiviti akan diteruskan dengan mendengar taklimat mengenai cara-cara memberi rawatan kecemasan dari pasukan medic sekiranya berlaku kemalangan semasa aktiviti konvoi.” Terangnya.

Penaung SMBC, YB. Dato Musa Sheikh Fadzir ketika ditemui berkata, anak-anak muda yang terdedah dengan gejala sosial seperti ‘mat rempit’ harus mencontohi aktiviti seperti ini kerana ia antara aktiviti yang sihat dan menyeronokkan.

“Kita tidak patut menyalahkan ‘mat rempit’ 100 peratus dalam perkara ini. Kerajaan sepatutnya mengambil perhatian terhadap masalah remaja dan mengambil langkah-langkah penyelesaian mengatasi masalah ‘mat rempit’ selain mengadakan sekatan jalan raya.

“Saya seru kepada kerajaan agar menyediakan tempat khas untuk penunggang motorsikal bermain dan beraksi dengan sihat. Contohnya seperti permainan golf, bola sepak, sepak takraw dan sebagainya mempunyai padang dan gelanggang tersendiri.

“Ini adalah cara yang terbaik untuk mengatasi masalah ‘mat rempit’ selain mengadakan sekatan jalan raya yang kurang mengatasi masalah tersebut.” katanya ketika ditemui.

Sebelum pelepasan untuk berkonvoi, peserta-peserta telah menerima tajaan sarapan pagi dari stesen minyak Petronas Autocity.

Pengusaha Stesen Minyak Petronas Cawangan Autocity, Effendy Abdul Hak ketika ditemu bual berkata, jumlah tajaan untuk peserta-peserta konvoi ini mengambil kos sebanyak RM1000.

“Sebagai umat Islam, wang ringgit tidak menjadi alasan dan penghalang kepada saya untuk berkhidmat kepada masyarkat.

“Kita patut contohi Syarikat SYM kerana ia merupakan satu-satunya ahli perniagaan yang sanggup bertanggungjawab terhadap produk mereka dengan mengadakan aktivit beramal.” Katanya.

Share on Google Plus

About Media Wahana

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Komen :

Catat Ulasan