SFT Konvoi Bantu Umat Islam di Thailand


SUMBANG RM1000 UNTUK MASJID
Seberang Jaya-

Setelah permintaan terhadap motosikal skuter berkuasa tinggi Sanyang Motor (SYM) Evo250i dan Vts200 yang dijual di Malaysia hampir 4 tahun meningkat berturut-turut, para pengguna tidak melepaskan peluang untuk menubuhkan sebuah kelab untuk mengeratkan silaturahim sesama rakan.

Kelab SYM Fans Team (SFT) yang ditubuhkan bermula pada tahun 2010, kini mula aktif mengadakan aktiviti konvoi disamping mengambil inisiatif untuk melaksanakan aktiviti amal bagi membantu golongan yang memerlukan bantuan.

Penubuhan kelab SFT yang tidak mengambil kira jenis jantina dan bangsa membuatkan ahli-ahli kelab mesra ketika bersama dan mudah untuk bertukar pendapat.

Pada pertengahan bulan mac yang lalu, ahli-ahli SFT telah sebulat suara bersetuju untuk berkonvoi membantu penduduk kampung di Betong, Thailand.

Pelepasan aktiviti konvoi ini telah dirasmikan oleh Pengurus Besar SYM, Pallmon Neoh Kok Boon di perkarangan Petronas Seberang Jaya, dekat Pulau Pinang.

Ahli Jawatankuasa SFT, Asrul Effendi berkata, aktiviti ini dijalankan bertujuan untuk membantu umat islam di Betong yang mengalami masalah untuk menunaikan ibadah solat fardhu sejak tiga tahun yang lalu.

“Sebanyak 25 buah motosikal skuter SYM terlibat dalam aktiviti konvoi pada kali ini. Sasaran kita adalah membantu umat islam di Kampung Bantal Tunggal, Betong yang mengalami masalah terputus bekalan elektrik di Masjid sejak tiga tahun yang lalu.

“Saya difahamkan penubuhan masjid dikawasan ini adalah untuk mewakili 4 mukim disekitar kawasan berhampiran dan boleh memuatkan hampir 2700 jemaah pada sesuatu masa.

“Ahli-ahli SFT yang hadir turut menyertai majlis perasmian masjid tersebut yang telah dirasmikan oleh Pegawai Agama Daerah Betong, Haji Ismail Haji Mond Noh.

“Kelab SFT juga tidak melepaskan peluang untuk memberi sumbangan berbentuk wang tunai sebanyak RM1000 kepada masjid tersebut bagi memudahkan umat islam menunaikan kewajipan ibadah solat.” Katanya.

Sebelum berangkat pulang ke tanah air, penduduk kampung dengan kerjasama Kelab SFT telah berjaya mengorbankan seekor lembu untuk dibuat kenduri kesyukuran tanda terima kasih kepada semua penduduk dan individu yang sedia membantu penduduk di Betong, Thailand, bagi membolehkan mereka melaksanakan kewajipan ibadah solat seperti biasa.

Share on Google Plus

About Media Wahana

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Komen :

Catat Ulasan