Kedah Tidak Sekat Pelajar Bersuara

ALOR SETAR, 13 Jan-

Kerajaan Negeri Kedah tidak akan menyekat kebebasan bersuara sekiranya ia disalurkan melalui saluran yang betul dan mengikut prosedur.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak kepada media semalam sebagai mengulas perhimpunan aman yang telah diadakan oleh pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Selasa lalu.

Menurut beliau lagi, tindakan para pelajar KUIN membuat demonstrasi aman tersebut adalah hak mereka untuk menuntut supaya beberapa isu yang bersabit dengan mereka diberi perhatian dan penambahbaikan.

"Sehingga ini belum ada mana-mana negeri pun dalam negara ini yang memberi peluang kepada penuntut IPT untuk mengadakan demonstrasi dalam kampus sepertimana yang dilakukan oleh pelajar KUIN. Ini membuktikan sikap keterbukaan yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri bagi mendengar luahan rasa pelajar.

"Dengan perhimpunan tersebut, kita dapat lihat masalah yang selama ini membelenggu mereka. Setelah adanya gerakan tersebut, maka tindakan segera diambil bagi menyelesaikan masalah yang timbul.

"Ini suatu pengalaman kepada para pelajar untuk berani menzahirkan pandangan mereka supaya sentiasa berani dalam menangani masalah yang mereka hadapi. Ia juga membuktikan pelajar KUIN adalah mereka yang pro-aktif, " ujarnya lagi.

Selasa yang lalu pelajar KUIN telah mengadakan bantahan secara aman menuntut supaya masalah yang dihadapoi oleh mereka diberi perhatian.

Antaranya ialah meminta supaya kemudahan pembelajaran dilengkapkan, kenaikan yuran pengajian, perkhidmatan pengangkutan yang tidak memuaskan dan beberapa masalah lain yang melibatkan kebajikan mereka.

harakahdaily-

Share on Google Plus

About Media Wahana

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Komen :

Catat Ulasan